Tuesday, October 28, 2008

Mixer & Bread Maker

Emmm dua benda di atas menjadi teman mimpi saya sekarang. Selama ni saya rasa, kalau tak ada mixer boleh je buat kuih atau kek sebab saya selalu tengok kakak saya buat biskut raya tak pakai mixer tapi elok je menjadinya jadi saya pun bertahan lah dengan cara kakak saya tu.

Tapi bulan puasa hari tu, saya rasa betul2 tak larat buat biskut tanpa mixer dan klimaksnya minggu lepas, saya buat kek lapis yg menggunakan 500gm butter tanpa mixer. Mungkin pada orang ianya tidak menjadi hal tapi pada saya yang manja kededek ni (kata suami saya), adoila...cukup menyeksakan. Habis sakit satu badan. dan yang menambahkan lagi rasa sakit badan tu bila kek saya heavy semacam je, tak ringan macam kek lapis yang saya makan. Dan konon2nya ibarat tak tahu menari, lantai disalahkan, begitu jugalah saya...menyalahkan ketiadaan mixer itu sebagai penyebab kekku tak menjadi."Kalau pakai mixer, mesti kek ni gebu dan sedap. tak adalah rasa macam ni."

kata kakak ipar saya, "beli ajelah. bukannya mahal sangat pun. tak sampai seratus pun ada."
Saya sengih. tapi ada yang rajin tukang jawab,"Dia tak nak yang tu, dia nak yang besar, warna silver, boleh pusing2 sendiri, tak payah pegang2!" Hahaha iya, yang saya nak tu 3k++. huhuhu selera..tak hengat kan!!

Lepas tu, baru2 ni saya temankan kawan mencari barang letrik. Tiba-tiba saya terpandangkan bread maker. uwa..keiinginan yang dah lama terpadam kembali menjelma didalam diri dan semangat itu semakin berkobar-kobar apabila saya bercakap dengan sorang kakak ni."best lily, ada bread maker ni, setiap minggu akak buat roti. masa bulan pose hari tu, akak buat pukul 10, bangun sahur dah boleh makan. panas2 lagi. bau satu rumah!" terkebil2 saya dengar dia bercerita. "Lepas tu kan boleh buat macam2 bun, donut. kejap je, boleh buat breakfast." huhuhu macam best je cerita cik kak ni.

Keinginan tu saya simpan dalam hati. Belum berani nak suarakan kepada cik abang sebabnya nanti kalau dah ada benda alah tu, mesti hari2 saya kena buat roti. Macam oven tu, selang sehari saya buat butter kek. Sebelum mabuk butter kek, saya kena buat biskut cornflakes. mesti nak kena ada stok kat rumah.

Ni tengah pikir, nak cakap ke tak nak, atau ada sapa2 nak hadiahkan saya bread maker tu ke? Huahahaha

5 comments:

Puteri said...

cofee maker nok dok?

kakzie said...

kek lapis pudina kat umah kakmie ari tu best..buat ar antor kat ampg sikit hehehe

lilysuriani said...

puteri,
agok2nya aku dapat cucu yang kelima baru boleh coffee maker tu ye?

Ila,
aku tak rasa pun lagi kek tu..kau mana boleh makan kek banyak2!

seriadriani said...

errrmm... ayat yg di'quote' tu cam pernah dengar jek... hahahaha teruja jugak yerr.. nnt akak tepek gambo kat blog akak kasik melelh lagi ayaq liur

seriadriani said...

errrmm... ayat yg di'quote' tu cam pernah dengar jek... hahahaha teruja jugak yerr.. nnt akak tepek gambo kat blog akak kasik melelh lagi ayaq liur