Tuesday, April 29, 2008

At Last!!

Aqil dah berjaya dapat black belt. Belum lagi hitam sepenuhnya, tapi tali pinggang merah hitam. Belum cukup umur untuk dapat hitam sepenuhnya. Pom 1, sekarang ni. Tersengih2 dia masa tgk uniform taekwondo barunya. Sejak dia naik tali pinggang merah, dia lebih bersemangat hendak pergi training.

11.5.08 ni Aqil ada tournament untuk sekolah2 daerah hulu langat. Saya tengok semangat dia lain macam jer sekarang ni. selidik punya selidik rupanya dia nak tebus kekalahan masa smart tournament last year. Masa tu Aqlan bawak balik gangsa, Fatnin dapat Perak tapi dia, as a big brother n yang mula2 sekali berkecimpung dalam taekwondo tak dapat apa2.Patutlah, penat macam mana nak jugak pergi training. Berkali-kali saya berpesan, taekwondo seni mempertahankan diri, bukan untuk belasah orang walaupun Aqlan selalu kata, "taklah bu, taekwondo tu untuk buli adik!" hehehe ada2 je budak ni sorang.

Saya juga pesan, musuh dan lawan hanya di dalam gelanggang, tapi kalau kat luar gelanggang, kena berkawan. Sepanjang training, dia okey jer. Asyik menang n boleh lawan, master pun cakap, Aqil dah banyak improvement. Bukan Aqil sahaja tapi yang lagi dua pun improved banyak. Sebelum ni kalau Fatnin sparring, mesti jadi macam dancing, pecah perut kami tengok tapi sekarang dah tak lagi. Kalau training asyik kena lawan dgn budak laki aje n menang pulak tu.Sampai ayahnya kata,"habislah...sapa dapat anak aku, kena belasah ajelah." Hehehe

Last saturday night, untuk pertama kalinya Aqil tak melawan masuk gelanggang. Terhenyak dia kena belasah, saya yg tgk kat tepi dah berair mata, rasa nak tarik keluar jer Aqil masa tu. Lepas selesai, Aqil dengan muka moyok datang mengadap ayah. Post mortem lah tu! Ayah tetap angkat ibu jarinya, bagi semangat. Ayah kata Aqil gelabah, main belasah je, tak baca gerak lawan. Itu juga yang master jerit masa tu, rileks! Memang terserlah kegelabahan dia masa tu. Ibu pulak kata, Aqil over confident. Aqil angguk. Dia kata, nampak budak tu macam lemah je, mata ngantuk jer tapi sekali dia sepak Ark! tak leh nak buat apa, dia pun terkejut n panic. Saya akui itu. Sepakan budak tu memang mantap. Laju, kuat dan padat, memang pergh! Sebab tu saya rasa macam nak tarik Aqil keluar sebab macam nak patah je rusuk Aqil kena sepak.

Lepas Aqil lawan, budak lain pulak masuk. Mak Aii! Lagilah hebat! Rupanya budak ini abang budak yang lawan Aqil tadi. Patutlah si adiknya pun hebat! Saya tak pernah nampak diaorang, murid sekolah sg besi cuma datang training kat bangi malam tu. Selidik punya selidik, kata si Aqil, si adik selalu menang, dah banyak pingat, si abang pulak dah pernah wakil Malaysia. Emmm patutlah!

**Saya rasa lega sekarang, walau tak sepenuhnya. Tapi rasa lain macam pulak bila berpisah dengan benda yang tak berenggang dengan saya sejak dua menjak ni. Semoga semuanya berjalan lancar, Amin!

No comments: