Tuesday, February 26, 2008

Ibu Yang Sewel :P

Semalam saya bercerita dengan anak-anak. Hehehe cerita tentang masa depan. Actually, ni idea kawan saya, Myra. This friend of mine memang sewel. Bukan setakat sewel tapi selamba badak n biul juga hahaha. Anak dia pernah menangis di pasarraya n tahu apa yang dia buat? Dia meraung juga macam anak dia buat. Sudahnya anak dia malu n stop crying. "mummy, tak mau nangis, tak mau nangis, malu mummy, orang tengok." Since that day, anak dia tak buat hal lagi. So semalam saya tiru salah satu cerita merepek dia hehehe.

Ceritanya bermula bila Aqil buka mulut;
Aqil : Nanti bila ibu tua, ibu duduk sini lagi ke? Tak pindah?

Ibu : A'ah

Ayah : Ni kira kampunglah. Anak-anak balik sini. Ibu dengan ayah tunggu je
anak-anak balik.

Aqil : Abang nak duduk sini sampai bila-bila.

Ibu : Mana boleh. Abang kan dah kahwin, dah ada anak, kena duduk rumah sendirilah.

Ayah : Abang...nanti bila dah kahwin, jangan dengar cakap isteri aje ye.Nanti
tak bagi balik tengok ayah dgn ibu.

Ibu : Masa tu, ibu dah tua. Hari raya, ibu tunggu anak-anak balik.
Ibu masak ikan msk kicap cili padi.

Aqil : favourite abg tu. bestnya!

Ibu : Ibu tunggu-tunggu abg tak sampai-sampai. ibu tel abang, abang kata, abang
tak boleh balik. isteri abang tak kasi.

Aqil : Heh, mana boleh macam tu.

Ibu : Lepas tu ibu tunggu lagi anak ibu yang sorang lagi. Ibu telefon pulak Aqlan.
Aqlan pun tak boleh balik jugak. Aqlan kata Aqlan sibuk.

Aqlan : Hehehe ada ke ibu ni!

Fatnin : Fatnin mesti balik ibu. Fatnin sayang ibu sangat2

Ibu : Ibu telefon Fatnin pulak, Fatnin pun tak balik jugak. ibu telefon Alya, Alya
pun sibuk jugak. Kesian ibu dengan ayah. Duduklah dua orang je. Rumah ni
dah tak cantik macam ni. Sekali malam tu, hujan turun..leeeebat sangat.
Angin pun bertiup, siung! siung! Ibu dengan ayah sejuk! Nak ambik makanan
pun tak boleh...tak larat...mana anak-anak ibu..

Aqlan : Hoi! Apa ibu ni buat cerita sedih macam ni. Tengok mata adik dah berair.

Aqil : Entah. Abang tak buat ibu macam tu lah.

Fatnin : Fatnin sedih (sambil kelip2 mata)Tak nak lah cerita lagi.

Alya : Kroh kroh (Tidur)

Ayah : Entahlah ibu ko ni. Cerita melayu betul. tak membina langsung!(Mata dia pun dah merah jugak sebenarnya hehehe)

Ibu : Sapa kata tak membina. Ini untuk peringatan supaya diaorang ingat sampai bila-bila. Apa akan jadi kat kita kalau diaorang abaikan kita.(Marah ni, citer ibu tak habis lagi)

Ayah : Lepas tu kan, ayah nak makan. Ayah mintak dengan ibu, ibu kata, yakkkk dusyum! Ibu tumbuk ayah.

Aqil, Aqlan & Fatnin : HAHAHAHA kuat ooo ibu!!

Ibu jeling tajam kat ayah. Ces!!

Moral of the story : Jangan abaikan ibu bapa. Sehebat manapun kerja kita, kita tetap anak sampai bila-bila. Biarlah anak-anak saya menangis sekarang dengan cerita merepek saya kalau itu boleh membantu mereka dari menangis tak sudah nanti. Saya juga pernah berpesan kepada anak saya, kalau ibu tahu anak2 merempit atau buat benda tak senonoh,tanah kat belakang tu besar kan? Ibu gali lubang, ayah pergi kejar, biar ibu dengan ayah tanam je hidup-hidup. Kalau masa saya kecik-kecik dulu saya akan takut dengan ugutan dan momokan sebegitu tapi zaman sekarang,masih laku ke lagi cerita2 sebegini? Saya hanya mampu mencuba yang terbaik dengan memberi makanan dari sumber yang halal,Insyaallah, didikan yang sempurna dan doa.Selebihnya saya berserah pada yang ESA, dia lebih mengetahui.

3 comments:

Lynn Dayana said...

Bagus drama kau ni. Terbayang muka aqil aqlan fatnin. Alya muka baby jd tak ingat sgt!

lilysuriani said...

lynn...hehehe sku x reti sgt. kalau kwn aku tu lg hebat, atap terbang,rumah bocor etc.

Alya comel macam ibunyalah! :P

Shanika Latisha said...

adoi.. blh biol dgr citer akak-akak aku ni.. anyway.. pengajaran masa depan.. buah tangan untuk anak-anak agar tak lupa diri... tq...(walaupun caranyer ganas.. 18 PL..)