Tuesday, July 29, 2008

Mencari Bahagia

Susahnya mencari bahagia dan bukan senang juga mendapat derita. Ada berbagai dugaan dalam menjalani hidup sehari-hari.

Ada yang sudah bekeluarga terasa ingin kembali hidup sendiri, ada yang masih sendiri, risau belum berjumpa buah hati. Yang ada anak, merungut tak henti-henti, yang belum ada berusaha sesungguh hati. Yang berharta tiada waris untuk mewarisi, yang ada waris tidak ada harta pula untuk diwarisi, itulah lumrah hidup.

Manusia tidak pernah puas dengan apa yang dia ada, tidak pernah bersyukur dengan rahmat yang diberiNya.

Saya, anda atau sesiapa sahaja, belajarlah menyukuri nikmat Allah. Belajarlah menghargai sesuatu yang menjadi milik kita sementara kita masih memilikinya tetapi lumrah manusia juga,menghargai apabila sesuatu itu sudah tidak ada lagi.

~~~~~~~~~~~~~~~

Minggu lepas, kawan saya kehilangan kakak ipar yang sangat dia sayang. Hari ini genaplah seminggu pemergian arwah.Kemalangan jalanraya.Pemergian yang mengejut Sejak minggu lepas, baru semalam kawan saya masuk ofis.Dia menangis sepanjang hari. Bila saya tanya dia ok ke tak, dia cuma jawab, dia tak nak cakap apa-apa lalu saya biarkan dia dengan dunianya. Sekejap-sekejap dia tel suaminya, sekejap pula dia tel adiknya,adakala dia ketawa bersulamkan airmata.

Saya turut merasa pilu melihat keadaan dia.Tidak tahu apa yang perlu saya bantu, cuma saya berdoa semoga keadaan dia kembali pulih seperti sediakala.

No comments: