Wednesday, July 23, 2008

Ragam Manusia

Lain padang, lain belalangnya. Lain orang, lain ragamnya. Minggu lepas 16.07.08 rumah saya dimasuki orang. Laptop, kamera n h/p anak saya dicuri. Pencuri tu cukup tinggi budi bahasanya, sebelum masuk, dia bagi salam berkali-kali sehinggalah anak saya bukakan pintu. Katanya, ayah suruh datang, baiki lantai bilik air bocor. Dah benda dah nak jadi, anak saya terus bagi dia masuk padahal sebelum ni, kalau ada yang datang nak hantar barang, anak saya suruh tel ayah dulu. Bila dah tel barulah dia bagi masuk tapi kali ni lain pulak ceritanya.Nak cerita panjang2 pun benda dah jadi, so biarlah. Tapi itulah salah satu ragam manusia, nak cari duit dengan senang, nak kaut keuntungan dari jerit perih orang lain dengan hanya menggunakan kepakaran menipu dan memperdayakan orang lain.

Sejak kejadian hari itu, saya berhadapan dengan dua lagi situasi. Anak2 saya dah fobia kalau dengar orang bagi salam. Muka masing2 mulalah cuak semacam. Situasi pertama, waktu dah hampir maghrib, saya baru aje pulang dari kerja. Tiba-tiba datang seorang wanita india bersama dua anaknya, seorang lelaki dan seorang perempuan. Dengan muka manis, ditunjukkan surat kebenaran untuk meminta derma bersama biodata mereka yang memerlukan bantuan(tapi saya tak tgk sgt pun.)Dengan lembutnya saya kata, tak apalah, terima kasih. Lain kali aje. Saya bukan sengaja tak nak bagi tapi masa tu memang betul2 tak ada RM. Yang ada hanya syiling je,takkan nak bg kot. Yang amat mengejutkan saya dia terus blah dengan muka yang tak puas hati tanpa sepatah kata pun. Anak dia siap jeling kat saya lagi.

situasi kedua pula pun macam tu jugak. Makcik melayu datang jual kuih ke rumah. Masa datang dengan salamnya, senyumnya, cakapnya cukup memikat tapi saya tak tahu kenapa saya tak nak beli. Dengan lembut saya menolak dan tanpa sepatah kata, muka yg masam dan pandangan mata yang tak puas hati dia pergi macam tu je. Sedih saya tengok. Apa salahnya kalau datang cara baik, pergi cara baik. Tak salahkan? Mungkin rezeki ada di rumah sebelah. Pernah satu ketika, rumah saya penuh dengan kerepek.Macam-macam kerepek ada.Sebabnya stiap kali kami keluar makan, ada je yg dtg kat meja. Saya tak mampu nak tolak, kesian. Saya beli jugak sampai dah kira tahap membazir tapi tulah saya pun tak tahu kenapa saya tak nak beli kuih frozen makcik tu.

Pernah juga rumah saya didatangi oleh dua orang anak yatim. Menjual untuk dapatkan dana untuk sekolah. Saya beli dan adik tu tak ada duit baki. Saya kata, tak apalah, nanti buat makan tengah hari. Sungguh-sungguh dia tolak.Dia kata, nanti tak balance duit dengan barang dia. Saya kata, duit tu bukan untuk sekolah tapi untuk dia dan kawan dia tapi dia masih tak nak terima.Akhirnya dia bagi saya satu lagi set barang yang dia jual.Dia kata dia tak jual, dia sedekah, semoga kita sama-sama dapat keberkatanNya.Mata saya bergenang semasa dia meninggalkan saya. Saya nampak airmukanya yang jujur.Saya rasa dia anak yang baik dan bertanggungjawab.Cakapnya lembut yang bukan dibuat2.Semoga dia terus baik begitu selamanya.

Wallahhualam....

No comments: