Thursday, July 31, 2008

Zaman Dah Berubah

Sudah dua kali Ahad saya masak tomyam atas permintaan Aqil.Masa kali pertama saya masak, tomyam masih lagi mengegelegak kat atas dapur, dia dah tadah mangkuk tepi periuk.

Ahad lepas lain pulak ceritanya. Lepas semua orang selesai makan,dia pi hirup sup tomyam kat dapur.Yang buat saya marah, dia hirup guna senduk and direct dari dalam periuk.Angin satu badan lah saya.

Ibu : Tak reti letak dalam mangkuk ke bang?
Aqil : Ala bu, sikit je ni. Mana ada orang nak lagi.
Ibu : memang sikit tapi kan tak elok. Rumah ibu ni tak ada mangkuk, tak ada sudu ke?
Aqil : Rilek a ibu. Tu pun nak marah-marah. Benda kecik je. (Sambil bergerak ke rak pinggan dengan periuk di tangan.)
Ibu : Benda kecik, benda kecik. Cubalah buat benda tu senonoh sikit.
Aqil : Ala, rilek a...janganlah marah-marah, zaman dah berubah, negara dah maju....buat apa nak marah-marah!
Ibu : Pandailah tu, zaman dah berubah, negara dah maju, makan pun tak payah pakai mangkuk lagi ye? oo sebab zaman dah berubah, negara dah maju, ibu tak boleh marahlah, buat benda tak senonoh,ibu senyum jelah ye?!
Aqil : A'ah. Nah ambik periuk ni.(Dengan senyum-senyum dia ke ruang depan dengan mangkuk tomyam di tangan.)
Ibu : Ibu cekik-cekik kau, Qil.

Malamnya barulah saya ceritakan pada suami apa yang berlaku di dapur tengah hari tadi. Kata suami saya, "A'ah,zaman dah berubah,negara dah maju, sebab tu lah solat pun main-main ye?"
Aqil dan Aqlan berbalas pandang,berbalas senyum. Tak berani nak bersuara tapi saya tahu keduanya menahan ketawa. Asar tadi mereka berjemaah tiga beranak dan dua budak bertuah tu solat sambil main-main.Masa saya terserempak dengan mereka ketika hendak ke tingkat atas, mereka pula on the way nak turun, kedua-duanya jalan terhuyung hayang.Baru lepas kena ketuk ketampi 100 kali! Huahahah best kan?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aqil : Ibu, tadikan mualimah (ustazah) kata orang lelaki ada 9 akal, orang perempuan ada 1 je. (muka dia bangga je cerita kat saya, siap terangkat kening lagi.)
Ibu : Yalah, lelaki ada 9 akal 1 nafsu, perempuan 1 akal 9 nafsu.
Aqil : Fuh!! Lelaki ada 9 akal..bu, 9 akal tau, perempuan ada satu je..(Dengan kepalanya yang kejap tergeleng, kejap terangguk dengan senyum2 dia, bukan main lagi dia.)
Ibu : (ok, binggo!)So, abang nak kata orang perempuan ni bodohlah?! sebab ada 1 akal je?
Aqil : orang lelaki ada 9 akal bu...(Masih dengan muka bangga dia)
Ibu : Bang, dengar ye. Yang rogol orang tu sapa? Lelaki kan? Wah!!pandainya orang lelaki. Yang culik orang, yang merompak tu sapa? lelaki jugak kan? Tu, yang datang mencuri rumah kita hari tu, lelaki jugak kan? 9 akal lah tu. Tapi 9 akal tak guna dengan betul, pakai 9 akal buat benda tak berfaedah. Orang perempuan ni,1 je akal, tapi guna betul-betul. Tak ada nak buat kerja merepek tak tentu hala macam org lelaki buat.(Wah! ibu siap bercekak pinggang lagi.)
Aqil : (Dengan senyum2)Ibu, dengarlah ni. Mualimah kata,lelaki ada 9 akal tapi tak guna.
Ibu : (kan betul sangkaan saya, dia saje nak cari 'gaduh' dgn saya.)Tahu pun.Ha, dah tahu tahu abang tu ada 9 akal, guna elok2. Jangan buat benda tak senonoh.Malu kat orang perempuan yang ada 1 akal tau?
Aqil : Yalah....

Aqlan terkekek-kekek tengok muka abang dia tersengih2 kena sembur. Kononnya nak kenakan ibu, alih2 dia pulak yang terkena.

2 comments:

Abang Long said...

Zaman sudah berubah. Ibu masih kuat 'sembur' ?

lilysuriani said...

HUAHAHAHA sembur menyembur itu wajib abang long!sembur itulah yg membezakan ibu dengan orang lain hehehe